با توجه به حجم بالای معاملات آنلاین که از طریق سایت کارگزاریها و پرتفوی مخصوص هر کدبورسی انجام میشود، لزوم ایجاد یک سامانه جامع برای ثبت اطلاعات سرمایهگذاران برای سرعت بخشیدن به ارائه خدمات در بازار سرمایه احساس میشد.
سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا به اختصار سجام توسط شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در راستای ارائه خدماتی یکپارچه و فراگیر به فعالین بازار سرمایه ایجاد شده است. سرمایهگذاران تنها با یکبار ثبتنام در سجام دیگر نیازی به ارائه مجدد اطلاعات و تکمیل فرم اطلاعاتی در نهادهای مالی مختلف را نخواهند داشت. به این روش تمامی اطلاعات هویتی، مالی، محل سکونت و... در یک بانک اطلاعاتی ثبت میشود تا سرمایهگذار زمان کمتری برای انجام معاملات صرف میکند.
هر شخص برای فعالیت در بازار بورس موظف به ثبتنام در سامانه سجام میباشد.
این سامانه با جمعآوری سوابق معاملاتی سهامداران این امکان را ایجاد میکند تا فعالین بازار بتوانند به صورت منسجم دارارییها و سودهای دریافتیشان را مشاهده نماند.
مزایای سجامی شدن:
- ثبتنام آسان در کارگزاریها
- ثبتنام آسان در سامانههای صندوقهای سرمایهگذاری
- دریافت سود تقسیمی مجامع
- دریافت و فروش سهام عدالت
- خرید از بورس کالا
- دسترسی به درگاه یکپارچه زینفعان بازار سرمایه
- امکان ویرایش سریع اطلاعات
مراحل ورورد با سامانه سجام
1-ورود به سامانه ثبتنام سجام
شما با مراجعه به سامانه ثبتنام سجام به قسمتی که در عکس زیر میبینید وارد میشوید و بر روی ثبتنام در سجام کلیک میکنید:
2- وارد کردن شماره تماس و کد دریافتی
در این بخش باید شماره تماسی را که به نام خود شخص ثبتنام کننده است وارد نمایید و منتظر دریافت کد باشید. در نظر داشته باشید چنانچه شماره تماس به نام شخص دیگر باشد امکان ادامه ثبتنام را نخواهید داشت.
3- وارد کردن کد تایید، نوع مشتری و کد ملی
در این مرحله همانگونه که در تصویر مشاهده میکنید کد 4 رقمی ارسالی را همراه با تعیین حقیقی و یا حقوقی بودن مشتری و کد ملی و کد امنیتی وارد میکنید
توجه داشته باشید در صورت ارسال نشدن کد تایید گزینه ارسال مجدد را کلیک کنید.
4- پرداخت هزینه ثبت نام
با استفاده از درگاههای بانکی ارائه شده کارمزد ثبتنام را به مبلغ 10.000 تومان پرداخت مینمایید.
5- اطلاعات هویتی
این بخش را دقیقا منطبق با اطلاعات شناسنامه و کارت ملی تکمیل نمایید.
در نظر داشته باشید تکمیل این بخش و یا هر بخش دیگر را که با *ستاره قرمز نشان داده شده است الزامی است.
6- ثبت اطلاعات نماینده
اطلاعاتی که در سایت وارد میکنید میتواند اطلاعات شخصی باشد( فرد اصیل) و یا کسی که این اطلاعات را ثبت میکند به عنوان نماینده قانونی شخص دیگر اطلاعات او را وارد کند. نماینده قانونی میتواند "وکیل" شخص مورد نظر و یا "ولی" او باشد که شامل پدر، پدربزرگ فرزندان به سن قانونی نرسیده و یا "قیم" باشد که به حکم قضایی سرپرستی فرد را بر عهده دارد یا میتواند به عنوان "وصی" باشد که بر اساس وصیت کسیکه فوت شده مامور به انجام امور متوفی میباشد.
توجه داشته باشید که نماینده قانونی خود باید قبلا در سامانه ثبتنام کرده و کد پیگیری دریافت کرده باشد.
7- ثبت اطلاعات تماس
در این مرحله اطلاعات محل سکونت و شماره تماس خود را ثبت نمایید.
8- وارد کردن کد سهامداری
تکمیل این قسمت الزامی نمیباشد، چنانچه کد سهامداری ندارید از این بخش رد شوید.
9- اطلاعات شغلی
در این قسمت اطلاعات محل کار خود را وارد نمایید و چنانچه خانه دار یا بیکار هستید اطلاعات محل سکونت را وارد کنید.
10- اطلاعات مالی
11-وارد کردن اطلاعات حساب بانکی
در این بخش اطلاعات مربوط به حساب بانکی خود را وارد نمایید و توجه داشته باشید که حسابتان با شخص دیگری مشترک نباشد.
12- بررسی پایانی
در این مرحله تمام اطلاعات به شما نمایش داده میشود که اگر اشتباهی در وارد کردن اطلاعات شما وجود دارد امکان اصلاح داشته باشید.
13-پذیرش تعهدات
پس از پایان ثبتنام پیام زیر را مشاهده خواهید کرد.
14- دریافت کد پیگیری سجام
هنگامی که ثبتنام به صورت کامل انجام شد، اطلاعات در پایگاه داده سجام ذخیره میشود و فرآیند استعلام اطلاعات وارد شده به سامانه آغاز میگردد در صورتی که اطلاعات با آنچه کاربر وارد کرده مطابقت داشته باشد تا 24 ساعت کد پیگیری برای فرد ارسال میشود و چنانچه هر گونه مغایرتی وجود داشته باشد و استعلام با شکست مواجه شود با پیامک به فرد اطلاع داده میشود که برای اصلاح اطلاعات به سایت مراجعه نماید.
15- احراز هویت
چنانچه مشکلی در روند ثبتنام و استعلام نباشد کد پیگیری 10 رقمی برای فرد ارسال میشود که با همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی و کد 10 رقمی به مراکز احراز هویت مراجه نماید. چنانچه فرد به عنوان وکیل یا ولی و وصی ثبت نام کرده باشد علاوه بر مدارک ذکر شده باید مدرک اثبات وکالت را از جانب شخص دیگر همراه داشته باشد.
فرآیند احراز هویت میتواند به صورت غیرحضوری نیز انجام پذیرد. در این صورت با مراجعه به بخش احراز هویت الکترونیک به صورت غیر حضوری احراز هویت انجام دهید، توجه داشته باشید برای این کار حتما کارت ملی جدید لازم است احراز هویت غیر حضوری برای افراد بالای 18 سال و اصیل میباشد چنانچه نماینده قانونی شخص هستید باید حضوری برای احراز هویت اقدام کنید.